CORONA DWARSBOOMT JE REIS… KAN JE IETS TERUGEISEN?

Wie gedacht had om dit voorjaar even de batterijen op te laden vóór de spurt naar de zomervakantie, zag zijn plannen in het water vallen. Moet jij ook een lange of korte reis uitstellen? Dan vraag je je waarschijnlijk af of dat budget volledig verloren is. Ik zet een paar scenario’s op een rij, op basis van de situatie vandaag.

Wat zolang het negatief reisadvies geldt?

Sinds 14 maart geldt een negatief reisadvies voor alle landen. Als je reis om die reden niet kan doorgaan, dan is dat door bepaalde annuleringsverzekeringen gedekt. Heb je je reis echter pas geboekt nadat bekend werd dat er op je bestemming ook een epidemie uitgebroken is en/of dat er een negatief reisadvies is, dan is dat vaak niet gedekt.

Wat als er geen negatief reisadvies meer is?

Naargelang de situatie evolueert, is het mogelijk dat de FOD Buitenlandse Zaken voor bepaalde bestemmingen stapsgewijs zijn negatief reisadvies intrekt. Als dat het geval is voor jouw bestemming, dan zijn er verschillende scenario’s mogelijk.

Het land van bestemming handhaaft een inreisverbod voor reizigers uit België

De meeste annuleringsverzekeringen dekken die situatie niet.

Je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij beslist om nog niet meteen weer af te reizen naar jouw bestemming

Als zij dit beslissen zonder verplichting van de overheid, dan kan je je best ook tot hen richten om een eventuele vergoeding te bekomen.

Je reis kan in principe doorgaan, maar je annuleert die zelf om besmetting ter plaatse te voorkomen

Als je zelf beslist je reis te annuleren hoewel de autoriteiten het (voldoende) veilig vinden om naar die bestemming te gaan, zijn de kosten bijna altijd voor je eigen rekening.

Voor je vertrek word je zelf besmet met het coronavirus, of moet je uit voorzorg in quarantaine

Als de besmetting bevestigd wordt en je nog in quarantaine moet blijven, heb je in de ogen van verzekeraars een geldige reden om je reis te annuleren. Je annuleringsverzekering zal dus tussenkomen. Als je echter uit voorzorg in quarantaine wordt geplaatst (omdat je – mogelijk – in contact kwam met een besmet persoon), maar je vertoont zelf nog geen symptomen, dan geldt dat niet als ziekte.

Conclusie: contacteer me!

Er zijn dus veel scenario’s mogelijk en de dekkingen verschillen tussen de verschillende verzekeraars. Twijfel je of je op een tussenkomst kan rekenen of wil je een dossier openen, dan kan je dus best mij contacteren. Ik bekijk graag samen met jou je persoonlijke situatie!


Zakenkantoor Gebruers & Ghoos